From classy...

20 januari 2016 - Punta Del Diablo, Uruguay

From classy...

Na Colonia del Sacramento hebben we de bus gepakt naar de hoofdstad, Montevideo. Om jullie alvast een kleine indicatie te geven over de verrassende luxe die wij op deze reis mochten ondervinden, Uruguay is voorzien van een wel georganiseerd busnetwerk waarvan vrijwel alle bussen wifi hebben en het allerbelangrijkste, ze vertrekken stipt op de afgesproken vertrektijd. Dat is niet verkeerd! We hebben dat weleens anders meegemaakt. Aangekomen bij ons authentiek hotelletje in Montevideo, bleek dat ze een foutje hadden gemaakt en de kamer met airconditioning, die wij de dag ervoor gereserveerd hadden, al hadden vergeven. Niet getreurd, want we kregen er iets beters voor in de plaats en de taxi naar het andere hotel was op hun kosten. Wel zo attent. Na het opfrissen zijn we even naar puerto mercado geweest waar je, de naam zegt het al, een marktje hebt met de standaard prullaria én een overdekte foodcourt met allemaal dezelfde soort restaurantjes met gigantische grilplaten, de een groter dan de ander. Ook hier natuurlijk oneindig veel vlees. En lekker dat het was! De volgende dag wilden we er gaan dineren, was het al om 18u dicht. Bummer! Want we gingen de volgende dag alweer naar Punta del Este. Om weer even terug te komen op de luxe, dit plaatsje is een beetje vergelijkbaar met een Nice of een Cannes. De highclass van Brazilië en Argentinië komt hier in zijn belachelijk sjieke hoogbouwappartement zijn vakantie vieren en als ie niet per vliegtuig hierheen komt, dan wel per jacht. Het goedkoopste hostel met gedeelde kamer was al way out of our league, maar we konden niet anders dan toch een nachtje hier verblijven en dat was, behalve voor onze portemonnee, opzich geen straf. Omdat dit plaatsje in een punt loopt heeft het aan twee kanten strand en zee en aan een van de kanten heb je dan het haventje waar al die vieze, afgrijselijke, jachten zijn aangelegd. (ben gewoon jaloers ;)) Je kunt hier trouwens nog best goed eten met een klein budget, daar waren we dan wel weer verbaasd over. Maar eerlijk is eerlijk... Punta del Este is leuk maar het is gewoon geen plaatsje voor ons backpackers. Punta del Diablo past meer in ons straatje. Dit is ook een badplaatsje, maar met een gezellige, gemoedelijke sfeer, lekker relaxt, lekker chill, lekker hippie. Totaal geen pocherig gedoe. Iedereen doet lekker wat ie wil, heeft aan wat ie wil, niemand die raar opkijkt. In tegenstelling tot Punta del Este met zijn vele hoogbouwappartementen heb je in Punta del Diablo juist alleen maar laagbouw, bestaande uit cabanas en vakantiehuisjes die je kan huren met je gezin of een groepje vrienden. Wij verbleven wederom in een hostel met gedeelde kamer en keuken. Ook heel leuk, want we konden nu een keertje zelf koken en je komt in de keuken andere (spaanstalige) reizigers tegen waar je dan je gebrekkige spaans op kan uitoefenen. Het strand hier met zijn duinen, was op 20min loopafstand en was voorzien van vele barretjes waar je 2 caipirinha's voor 3eu kon halen. Whoop whoop!! Ook kon je hier surflessen nemen. Shellebel heeft al voor dat ik hem leerde kennen zijn zinnen gezet op surfen, maar het was er nooit echt van gekomen. En nou ging het, koste wat het kost, gebeuren. Op de dag dat ie besloten had om het te gaan doen, ging het helaas onweren. Balen, want we zouden de volgende dag weggaan. Na een tijdje wikken en wegen, toch een nachtje erbij geboekt bij een ander hostel, wat overigens veel leuker en goedkoper was. En kreeg Shell toch zijn zin, hij kon gaan surfen en het ging nog goed ook. Had ie mij achteraf verteld, want ik ben niet mee gegaan. Ik had even een off-day, maar daar ben ik weer bovenop. Kan ook niet anders, het is hier te gek. En het wordt alleen maar leuker. I'll keep you posted. Ciao miauw!! Xx

1. Jesse-Li:
    26 februari 2016