BoliviJA!

31 maart 2016 - Isla Del Sol, Bolivia

Vanuit La Paz hadden we een pampastour inclusief vlucht geboekt. We vlogen met een vliegtuigje naar Rurrenabaque. Ik bespaar je de details over de kleuren die we gescheten hebben in onze broek (heen- en terugreis), maar we hebben in ieder geval besloten niet meer te vliegen deze reis. De tour maakte het gelukkig goed. 2 nachten en 3 dagen verbleven we in de pampas, dat is een moerasgebied aan de jungle. En omdat het nu regenseizoen is en het water zo hoog staat is het alleen per bootje mogelijk om dit gebied te bereiken. We zaten in totaal met 8 toeristen in de groep en onze gids voer ons naar de beste plekjes om dieren te spotten. We hebben voor deze tijd van het jaar veel gezien volgens hem. 4 verschillende soorten apen, een capibara, quati's, rivierdolfijnen, ontieglijk veel vogels waaronder toekans, papegaaien en nog meer waar ik de namen niet meer van weet. Het hostel waar we die 2 nachten verbleven stond volledig op palen en de hele dag dreven er krokodillen onderlangs. Dat was best eng, maar toch wel heel leuk om te zien. Het was wel echt bloedheet daar in de pampas en het stikte er van de muggen, maar ondanks dat was de tour dik geslaagd. Na de tour hadden we nog 2 nachtjes in Rurrenabaque gepland, maar onze vlucht werd 2x gecancelled vanwege slecht weer. Dus dat werden uiteindelijk 4 nachten. We hielden onze vingers gekruist opdat de vlucht niet voor de 3e keer gecancelled zou worden. Maar gelukkig, we konden vliegen. Bij aankomst in La Paz, hebben we meteen de bus gepakt naar Copacabana, een plaatsje aan het Titicacameer. Hier 2 nachten geslapen en daarna de boot gepakt naar Isla del Sol, een eiland midden in het meer. Echt fantastisch! Ons hostel was gelegen op een heuvel en vanuit ons kamertje hadden we een prachtig uitzicht over het meer. De eerste dag hebben we gehiked naar een ruïne, deze was niet heel groot maar wel interessant om te zien. Maar de weg er naar toe is waar je het eigenlijk voor doet. De volgende dag gingen we weer hiken, maar nu gingen we de andere kant op, richting het zuiden van het eiland. Hier doe je normaal 2uur over, wij deden er 4uur over, met pauzes natuurlijk. Ook weer een geweldige route die langs de kustlijn loopt. Het was wel pittig hoor, berg op berg af. En op de terugweg waren we zelfs de weg kwijt geraakt. Ik was er op een gegeven moment wel een beetje klaar mee, ik ben in eerste instantie al niet echt fan van hiken, mijn lichaam deed pijn, ik raakte steeds buiten adem en ik gleed ook nog eens uit in ezelstront. Shell zag er de lol wel van in zoals altijd. Maar ook hij sprong een gat in de lucht toen we eindelijk bij ons hostel aankwamen. De laatste dag hebben we lekker niks gedaan en alleen maar gerelaxed, lekker liggen bakken en braden op het strand, spelletjes gespeeld, empanadas gegeten en muziek geluisterd.

Na 5 weken Bolivia vonden we dat wel een mooie afsluiter. We hebben zoveel verschillende dingen gezien en gedaan in dit land we. De mensen waren over het algemeen heel vriendelijk en behulpzaam, de kindjes waren mooi en schattig, de voorzieningen waren voldoende tot goed, het eten was heerlijk èn goedkoop. Alleen het weer was iets minder. We hebben vaak onze lange broeken en jassen aan moet hebben. En als ik dan toch nog even mag klagen, de mensen geloven heel erg in Pacha Mama (Moeder Aarde), maar toch zien we ontzettend veel afval op straat en op nog meer plekken waar het niet hoort. Dit vinden wij, naast de lelijke huizen, echt een minpunt. Maar mocht je ons vragen of Bolivia aan te raden is dan zeggen wij: JA